Bilinspiration

Vi granskar klassikern: Saab 9000

saab-9000-talladega-1988_1

Så har det äntligen blivit dags för en ny klassiker! Saab 9000 lanserades första gången 1984 och fick hänga med fram till 1997. För många är detta nog en av Saabs mest typiska modeller. I den här artikeln kikar vi på hur modellen utvecklades under åren, häng med!

Saab 9000 – lite historia

saab_9000_turbo_12_1984_2

Modellen utvecklades i samarbete med Fiatkoncernen och lanserades 1984. Bilen har, i och med samarbetet med Fiatkoncernen, tre systermodeller – Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164. Dessa fyra modeller har verkligen ett snarlikt utseende och för den som gillar Saab 9000 är nog de andra tre modellerna också favoriter. Efter lanseringen av Saab 9000 hyllades modellen i pressen på grund av sina generösa utrymmen, sina köregenskaper samt den höga säkerheten. Vi lanseringen fanns endast ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året efter tillkom samma motoralternativ men utan turbo och då på 130 hästkrafter, med namnet Saab 9000i. Prisbilden landade på mellan 130 000-160 000 kronor beroende på utrustningen. En ganska dyr bil för tiden! 

Saab 9000 CD

saab 9000 cd

1988 lanseras Saab 9000 CD med sedankaross. Den här varianten var något längre och fanns till en början endast med turbomotor. Motorblocket var då helt nyutvecklat och hade dubbla balansaxlar vilket minskade motorvibrationer. Samma modell fick sedermera flera olika val av motorer, allt från 150 till 200 hästkrafter. Den sportigare varianten med 200 hästkrafter kom 1991 och vi känner den som Saab 9000 Aero. 

Saab 9000 CS

saab 9000 cs_4

1992 lanserades en uppdaterad modell som gavs namnet Saab 9000 CS. Denna modell utgick från CD-modellen men hade istället ett combicoupéutförande. Bilen fick en lägre front och ett högre bakparti med nya förstärkningar som höjde säkerheten ytterligare. 1993 kom Aero-modellen med CS-kaross och levererade nu inte mindre än 225 hästkrafter. Ett riktigt energipaket med andra ord! Med denna modell lanserades även den sk. “pilotinredningen” med skålade säten fram och bak. 

Saab 9-5

saab 95 kombi_5

1997 tar Saab 9000s historia slut och biltillverkaren ersätter modellen med den nya heta Saab 9-5. Saab 9-5 har de klassiska dragen från sin föregångare men med den nya kombivarianten blev nog många förvånade. Vid det här laget hade Saab inte lanserat en kombimodell sedan 1978. Just Saab 9-5 Combi kom att bli den svenska favoriten. Den ledde många gånger försäljningsstatistiken i landet och har dessutom flera gånger rankats som den säkraste bilen i Sverige av Folksam. 

Saab idag

saab 9000 nevs_6

Saab startades redan 1937, då som flygplanstillverkare. Under årens lopp utvecklades Saab och år 1947 lanserades den första personbilen under varumärket. Saab har under årens lopp haft en hel del problem med finanserna och många uppköp har ägt rum under resan. Sista uppköpet sker 2012 då NEVS köper Saabs konkursbo. Sommaren 2016 meddelade NEVS (efter en del debakel) att man slutar använda Saab som ett eget varumärke – bilar som kommer från NEVS bär nu det som sitt namn. 

Det blev en lång historia för biltillverkaren Saab. En av deras mest tongivande bilmodeller, Saab 9000, rullar fortfarande på svenska vägar och älskas av många. Kanske vill du roffa åt dig en Saab 9000 på begagnatmarknaden? Vi hjälper dig med billånet om du behöver. 

Gillar du klassiker när det kommer till bilar? Vi har skrivit några artiklar på ämnet, läs gärna mer om Volvo 240, Chevrolet Corvette eller Volkswagen Bubbla.  

/Vännerna på MyMoney

Gillade du denna artikeln?
Vill du ta del av liknande material, tips och nyheter?

Du kanske också gillar

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Varje vecka kommer du att få vårt nyhetsbrev, fullmatat med nyheter, tips och intressanta artiklar.
ErrorHere